Wind blaast stelling tegen flatgebouw maar niemand raakt gewond

Het Nieuwsblad/Regionaal: Leuven-Hageland - 11 Jun. 2019

Het stormweer veroorzaakte zaterdag voor een ravage in de Oude Vestenstraat in Tienen. Daar viel een stelling op een flatgebouw en enkele voertuigen. Als bij wonder raakte niemand gewond.

Daniel Cisar (40), zijn vrouw Sandra (31) en hun twee jongens van 8 en 3,5 jaar beleefden zaterdagochtend de schrik van hun leven. Een stelling die tegen de gevel van een tegenovergelegen pand stond, in de Oude Vestenstraat in Tienen, begaf het onder de windvlagen en viel op het appartementsblok.

“Onze kinderen die in een van de kamers aan de straatkant aan het spelen waren, kwamen wenend naar ons toegelopen”, vertelt Daniel. “Er was heel veel stress. We wisten niet goed wat er gaande was. Plots hoorden we een doffe slag. En dan werd het heel stil. Door de gebroken ruit zag ik buiten de ravage.”

In de bovengelegen appartementen wonen nog twee gezinnen met kinderen. Als bij wonder raakte niemand gewond. De twaalf bewoners kwam met de schrik vrij. Een moeder en haar dochter, uit de Scherpenheuvelse deelgemeente Testelt, mogen ook een kaarsje branden: luttele minuten voor het incident hadden ze hun Peugeot achtergelaten ter hoogte van het pand in renovatie.

Al tweede keer probleem

Drie wagens die in de straat geparkeerd stonden, zijn beschadigd. Van het zwaarst getroffen appartementsblok sneuvelden een zestal ruiten. Ook twee aanpalende woningen werden geraakt. Nog eens twee ruiten en de dakbedekking van een erker werden vernield.

De opgetrommelde brandweer had de handen vol met het ruimen van de brokstukken. Over een afstand van twintig meter lag de straat bezaaid met ijzeren steunpalen en draagbalken. Tot in de late namiddag waren brandweerlui in de weer met herstellingen.

“Het is al de tweede keer dat er een probleem is met dat gebouw”, vertelt de eigenares van een woning in de buurt. “Eind vorig jaar kwam er al een draagbalk van de achtergevel van hetzelfde pand naar beneden tijdens renovatiewerken. Ook een deel van de gevel zelf donderde daardoor naar beneden.” Toen raakte evenmin iemand gewond.

De stelling was reglementair geplaatst, zegt burgemeester Katrien Partyka (CD&V). “Dit is een geval van overmacht. De stelling was goed verankerd in de gevel, en het doek om rondvliegend stof te voorkomen, was aangebracht.”

Allicht heeft de stelling het begeven nadat de wind hevig had ingebeukt op het doek. De burgemeester wil eraan aannemers voortaan aanmanen hun stellingen extra te controleren wanneer er stormachtig weer zit aan te komen.

Alain Trappeniers

Wind blaast stelling tegen flatgebouw

De Standaard/Vlaams-Brabant/Brussel - 11 Jun. 2019

Het stormweer veroorzaakte zaterdag een ravage in de Oude Vestenstraat in Tienen. Daar viel een stelling op een flatgebouw.

’Onze kinderen die in een kamer aan de straatkant aan het spelen waren, kwamen wenend naar ons toegelopen’, vertelt Daniel Cisar. ‘We wisten niet wat er gaande was.’

De stelling was reglementair geplaatst, zegt burgemeester Katrien Partyka (CD&V). ‘Ze was goed verankerd in de gevel, en het doek om rondvliegend stof te voorkomen, was aangebracht.’

Allicht heeft de stelling het begeven nadat de wind had ingebeukt op het doek. De burgemeester wil aannemers aanmanen hun stellingen extra te controleren bij stormweer. (tab)

tab