Rode Neuzendag, doe je mee?

Alle burgemeesters in de regio roepen op om mee te doen met rode neuzendag!

Doe jij ook mee? Draag vandaag rood, lak je nagels, zing een lied, wij doen mee, want het blijft belangrijk om jongeren in een moeilijke situatie een haven te bieden. Gelukkig kan dat in Tienen. Door de basissubsidie van 50 000€ van ons Overkophuis in de Ooievaarsstraat wordt de inzet van iedereen beloond. Psychische problemen moeten bij jongeren laagdrempelig bespreekbaar zijn! Bedankt en nog veel succes aan de vrijwilligers en medewerkers!

Wil je meer doen voor de rode neuzendag? Het Laatste Nieuws roept zijn lezers op om een smsje te sturen naar 4666 aan 1€ per sms. Zo willen ze 2miljoen€ ophalen. Doen we mee?

Burgemeesters zetten Rode Neus op

Het Laatste Nieuws - 29 Nov. 2019

Vandaag is het Rode Neuzen Dag. In het Hageland werden de voorbije weken tal van initiatieven op poten gezet door particulieren, organisaties, scholen en bedrijven. Wij deden een oproep naar de burgemeesters van het Hageland om een rode neus op te zetten, een selfie te nemen en ons deze te bezorgen. Prachtig om te zien dat alle vijftien burgemeesters dit spontaan deden.

"Tot voor ik burgemeester van Begijnendijk werd op 1 januari dit jaar, heb ik gewerkt als jobcoach in het psychiatrisch zorgcentrum in Geel", vertelt burgemeester Bert Ceulemans. "In die functie heb ik zowel jongeren als volwassen begeleid met een psychische kwetsbaarheid. Ik stel vast dat er nog steeds een groot taboe heerst rond de term 'psychiatrie' en ik ben ervan overtuigd dat acties zoals die van Rode Neuzen het stigma en de taboesfeer hieromtrent doorbreken."

Geen schaamte

"Er mag geen schaamte zijn tegenover een maatschappij die idealen steeds vooropstelt", gaat burgemeester Ceulemans verder. "Het is belangrijk dat personen met een psychische kwetsbaarheid de weg kennen en zo snel mogelijk kunnen doorverwezen worden naar de juiste hulpverlening. Ook op het lokale niveau worden we regelmatig geconfronteerd met inwoners die psychische lijden en dienen we hier onze verantwoordelijkheid te nemen."

Jeugd is de toekomst

"De jeugd is onze toekomst en we moeten hier achter staan", stelt burgemeester van Scherpenheuvel-Zichem, Manu Claes. "Te veel van onze jongeren voelen zich niet goed in hun vel. Met mijn rode neus steun ik de projecten die onze jeugd mentaal sterker maken zodat ze ook sterker in het leven kunnen staan."

"Ik werkte al mee met de Rode Neuzen Dag van dit jaar via de recyclage-actie van Make Belgium Great Again en Recupel", zegt burgemeester van Tielt-Winge Rudi Beekend. "In onze steeds snellere en meer ingewikkelde maatschappij is het als jongere immers veel makkelijker dan vroeger om de pedalen kwijt te geraken. Op zo'n moment is een beetje ondersteuning mooi meegenomen."

"Mentaal welbevinden is een recht voor iedereen, voor jong en oud. Wij willen zeker ons steentje bijdragen, in dit geval voor deze jonge doelgroep", reageert burgemeester Jo Roggen van Geetbets. En ook Peter Reekmans, burgemeester van Glabbeek, zette graag de rode neus op. "Glabbeek is een warme gemeente met een groot hart voor goede doelen. De Rode Neuzen Dag steunen we dan ook graag volop!"

bert ceulemans - VANESSA DEKEYZER