Youca day, follow me!

25/09/2019

Ben jij een deel van de Youca-gemeenschap? Wil je graag een dagje met mij mee op stap op 17 oktober 2019? Registreer je dan op https://jobbank.youca.be/ . We bekijken alle sollicitaties en kiezen er dan enkele uit. Hopelijk tot dan!

Youca day what?

Weet je niet wat Youca day is? Het is de vroegere Zuiddag. Nog geen idee? Ik leg het even uit … Youca staat voor YOUth for Change and Action. Het is een organisatie voor en door jongeren die zich engageren voor jongeren in België en ver daarbuiten. Op de YOUca day kiest men elk jaar  een project dat men wil ondesteunen. De gekozen projecten zijn gericht op een duurzame en rechtvaardige samenleving. Door middel van een dag ‘werken’ bij verschillende instanties zamelen jongeren geld in (55€) en worden ze zich bewust van maatschappelijke uitdagingen. Hier ontstaan automatisch uitzonderlijke ontmoetingen met een impact op het leven van de jongere maar ook op het publieke leven. Bedrijven, particulieren, organisaties en openbare instellingen delen op deze manier bewust mee in het leven van de jongere en in het leven van de jongeren waarvoor het project bedoeld is.

Waar gaan de centjes naartoe?

Deze keer zullen 15 000 leerlingen zich verbinden om één dag te gaan werken en hun loon ter beschikking te stellen van het project voor dit jaar. Dit jaar zullen jongeren in Guinee worden ondersteund door het geld (hun verdiende 55€) te geven aan het project van Trias in Guinee. Guinee heeft een zeer jonge bevolking maar kampt met heel wat moeilijkheden voor deze jongeren. De bedoeling van het project is de werkloosheid te doen dalen en jongeren aan te zetten tot ondernemerschap. Dit doet Trias samen met de partner Jeunes Solidaires.

Katrien Partyka